EFKs böneblogg

 

Aktuella böneämnen. Klicka på länken ovan så kommer du till bloggen.

 

Du kan även välja att följa bloggen via e-post. Gå in via länken ovan och skriv in din e-post adress.

 

 

Programbladet i pdf format

 maj-aug_2019.pdf

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VÄLKOMMEN

PÅ VÅRA MÖTEN,

TA GÄRNA MED NÅGON


kopia_av_dsc_1275.JPG 

Sommaren är snart här. Vi kan känna det om vi hittar en plats med lä i solen. För många av oss innebär sommaren mycket tid utomhus. Jag för min del vandrar gärna på ett eller annat sätt under den delen av året. Helst vill jag ta mig upp till fjälls; Bestiga en topp, vandra sakta över fjällhedarna och ta upp en skopa med kallt kristallklart vatten ur bäcken. Men om jag inte har möjlighet att ta mig dit får de nära skogarna duga, och det gör de allt som oftast.

En vandring har sina likheter med livet. Det finns både kämpiga uppförsbackar, härliga utsikter, snåriga dalar och lättgångna hedar. Man kan finna vila i skuggan vid någon stilla sjö eller jäkta för att hinna med tåget vid slutdestinationen.

Bibeln talar en hel del om vandring. Abraham vandrar tidigt från Ur till det land som Gud ska visa honom. Israels folk vandrar i öknen i 40 år som ett led i befrielsen från Egypten till ett nytt liv. Jesus vandrar och är i alla evangelierna på väg mot Jerusalem och döden på korset för att genom det komma med befrielse och nytt liv för alla människor. Lärjungarna fortsätter att vandra med den helige Ande efter det att Jesus lämnat jorden och Jesu lärjungar vandrar än idag. Det är ett tåg som inte är komplett, det finns alltid en möjlighet att sluta upp i det tåget. Det är en vandring som sker på samma förutsättningar som alla andras vandring, men där det finns en som går med. Någon som är starkare än dig och mig. Den mest spännande av reskamrater. Så här står det i Psaltaren 121:

” Jag ser upp emot bergen: varifrån skall min hjälp komma? Hjälpen kommer från Herren, som har gjort himmel och jord. Han låter inte din fot slinta, han vakar ständigt över dina steg. Han sover aldrig, han vakar ständigt, han som beskyddar Israel. Herren bevarar dig, i hans skugga får du vandra, han går vid din sida. Solen skall inte skada dig om dagen, inte månen om natten. Herren bevarar dig från allt ont, från allt som hotar ditt liv. Herren skall bevara dig i livets alla skiften, nu och för evigt.”

 

Med önskan om en god vår och sommar! Hoppas vi ses på stigen!

 

Varma hälsningar Ida Hedström,

pastor i EFS, Sidensjö och Betania, Skureå.

 

P.S. För samtal om liv och tro kan du nå mig på telefon 070-2634149 D.S.

 

 
stäng