EFKs böneblogg

 

Aktuella böneämnen. Klicka på länken ovan så kommer du till bloggen.

 

Du kan även välja att följa bloggen via e-post. Gå in via länken ovan och skriv in din e-post adress.

 

 

Programbladet i pdf format

 nov_2019-jan_2020.pdf

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VÄLKOMMEN

PÅ VÅRA MÖTEN,

TA GÄRNA MED NÅGON


kopia_av_dsc_1275.JPG 

Om löften bara förblir ord och inte leder till praktisk handling då är de inget värda. Jag tror att fler håller med mig i det påståendet. Mycket snack och lite verkstad uttrycker samma påstående med ett nutida ordspråk.

I skrivandets stund har vi fått uppleva den kalla höstens inträde. Veckorna går snart och vips är det december och advent. Adventstiden, som är förberedelsetiden inför julen och det stora under som då hände i Betlehem för en massa år sedan, innebär just en väntan på att Guds löfte inte bara ska förbli ord utan också praktisk handling. I Johannesevangeliet används få ord för att beskriva Guds praktiska handling: ”Och Ordet blev människa och bodde bland oss” (Joh.1:14). Där är det lite ord och mycket verkstad. Det är det stora undret i att Jesus föds som ett litet barn. Gud själv stiger ner från sin tron, klär sig i tjänarens kläder och blir som en av oss. Det var det som profeten Jesaja talar om redan 700 år före det att Jesus föds, att betydelsen av att han kommer är Immanu El som betyder ”Gud med oss”. Ingen annan religion har en Gud som blir människa, en Gud som väljer att stiga ner från sin tron och bli ”Gud med oss”. Det är inte en gud som vill sitta högt och kika ner på oss människor i vår strävan. Nej, Gud vill finnas där vi är, Han vill ha en relation med oss, inte som en avlägsen bekant, utan som en god vän som ger allt för sina vänner. Du och jag kan som herdarna på ängen i all enkelhet få vara med och ta emot det mäktigaste under någon kan vara med om: Hur Gud i himlen blir Immanu El – Gud med oss, stiger ner mitt i våra liv och mitt i vår vardag.

Med önskan om en hoppfull höst och när vi kommer så långt: En förväntansfull adventstid, en fridfull julhelg och en god start på det nya året!

 

Varma hälsningar Ida Hedström,

pastor i EFS, Sidensjö och Betania, Skureå.

 

P.S. För samtal om liv och tro kan du nå mig på telefon 070-263 41 49 D.S.

 

 
stäng